Webinaari: Miten markkinoida yli viisikymppisille?

Ti 16.3. klo 12-12.40: ”Miten markkinoida yli viisikymppisille?”

Tavoitatko kaikki tärkeimmät asiakasryhmäsi oikeissa kanavissa heille sopivilla sisällöillä? Nappaa lounaskahvimukisi mukaan ja tule kuuntelemaan Karelia-ammattikorkeakoulun webinaariin siitä, mitkä asiat on tärkeää huomioida yli viisikymppisille markkinoitaessa ja miten onnistut käytännössä.

40-minuuttisen aikana käsittelemme mm. seuraavia kysymyksiä:

  • Mihin yli viisikymppiset kuluttavat?
  • Miksi yli viisikymppisten asiakkaiden huomioiminen on yrityksille yhä tärkeämpää?
  • Mitkä yleiset markkinoijien ennakkoluulot eivät pidä paikkaansa?
  • Miksi asiakkaan ikä on huono lähtökohta markkinoinnille?
  • Miten voit markkinoida vanhemmille asiakkaille siten, ettei nuorekas asemointi kärsi?
  • Mistä kanavista yli viisikymppiset saa parhaiten kiinni?

Tilaisuuden asiantuntijana toimii Karelia-ammattikorkeakoulun projektiasiantuntija Risto Salminen. Ilmoittaudu mukaan

Linkki tallenteeseen lähetetään ilmoittautuneille.

Tilaisuuden järjestää Karelia-ammattikorkeakoulun ja Business Joensuun Silver Economy -hanke yhdessä Keski-Karjalan kehitysyhtiö KETIn ja Heinäveden kunnan kanssa. Lisätietoja osoitteessa silvereconomy.karelia.fi.

Kun tarve on tunnistettu, palveluiden parantamista on jatkettu etäsparrauksilla

Silver Economyn suosituimpia valmennuksia ovat olleet eri paikkakunnilla järjestetyt palvelumuotoiluvalmennukset. Loppukevään 2020 etävalmennusten jälkeen pääsimme syksyllä jatkamaan palvelumuotoiluvalmennuksia Heinävedellä ja Joensuussa läsnäolo- ja hybridivalmennusten merkeissä.

Palvelumuotoiluvalmennusten tavoitteena oli tarjota yrityksille osaamista ja työkaluja palvelukehittämiseen. Valmennuksissa osallistujat kehittivät oman yrityksensä nykyisiä tai uusia palveluita +50-asiakkaille konkreettisten tehtävien kautta. Myöhemmin osa yrityksistä jatkoi kehittämistyötään etäsparrausten kautta.

Lue loppuun

Opinnäytetyö: COVID-19 vaikutus senioreiden matkailukäyttäytymiseen

Silver Economy -hankkeen toimeksiannosta on valmistunut neljäs opinnäytetyö, jonka aiheena: COVID-19 vaikutus senioreiden matkailukäyttäytymiseen. Opinnäytetyössä selvitettiin koronapandemian vaikutuksia 50–74-vuotiaiden matkailukäyttäytymiseen. Työssä tutkittiin kuinka koronavirus on vaikuttanut kohderyhmän matkakohteiden ja aktiviteettien valintaan, turvallisuuden tunteeseen sekä luotettavuuteen matkanjärjestäjiä kohtaan sekä kerättiin tietoa kahden matkailualan yrityksen näkemyksistä kohderyhmän matkailukäyttäytymisestä pandemian aikana. Kirjoittaja Katariina Lihavainen opiskeli Karelia-ammattikorkeakoulun Matkailu- ja palveluliiketoiminta -koulutuksessa.

Tavoite on, että ajankohtaisia tuloksia kohderyhmän matkailukäyttäytymisestä voidaan hyödyntää alueen yli 50-vuotiaille suunnattujen palveluiden kehittämisessä.

Oletko osallistunut palvelumuotoilun valmennuksiimme? Varaa itsellesi tunnin sparrausaika!

Järjestämme ti–ke 16.–17. helmikuuta etäsparrausta yrityksille, jotka ovat osallistuneet Silver Economyn palvelumuotoiluvalmennuksiin joko Joensuussa, Kiteellä tai Heinävedellä. Sparrauksessa voit pallotella ajatuksia, tarkentaa tavoitteita ja miettiä uusia näkökulmia palvelusi kehittämiseen.

Ole nopea, ja varaa itsellesi tunnin etäsparraus, jossa palveluiden kehittämistä jatketaan yhdessä Karelia-ammattikorkeakoulun Hanna Vienosen kanssa.

Olemme varanneet 16.–17.2.2021 järjestettäville sparrauksille ajat klo 13–17 väliltä, joten mitä nopeammin otat yhteyttä, sitä todennäköisemmin saat varattua sinulle sopivan ajan.

Työpajat järjestetään Teams-etäyhteydellä.

LISÄTIETOA JA ILMOITTAUTUMINEN:

Ilmoittaudu sähköpostilla tanja.rimpila@karelia.fi

Lisätietoja: Tanja Rimpilä, projektipäällikkö, p. 050 337 9287

Palvelumuotoilun sparraustyöpajat ovat osa Karelia-ammattikorkeakoulun ja Business Joensuun Silver Economy –hanketta.

Kehittämistä ja malleja maailmalta – Japanilaiset AEON ja Keio Department Store ovat jo vuosia panostaneet ikääntyneisiin asiakkaisiin

Silver Economy -hankkeen toimintaan kuuluu keskeisesti kansainvälisten hyvien käytäntöjen kerääminen ja jakaminen. Tavoitteenamme on jatkossa esitellä teille blogeissamme hyviä kansainvälisiä käytäntöjä. Ensimmäisenä näistä esittelemme konsepteja Japanista.

Japani on jo vuosia kääntänyt huomionsa Silver Economy -markkinoihin kehittämällä ikääntyville robotteja ja teknologisia tuotteita (Yle, Financial Times). Japanissa on useita termejä ja määritelmiä kuvaamaan ikääntyneitä kuluttajia, näistä termi “Silver market” on laajasti käytetty (Chéron, 2011).

Lue loppuun

Valmennus: Hanki lisää tuloksia digiloikallesi uusista myyntikanavista

Valtava määrä suomalaisia yrityksiä otti vuonna 2020 isoja askeleita verkossa tapahtuvassa myynnissä. Moni perusti verkkokaupan tai hyödynsi sosiaalista mediaa aiempaa enemmän myynnin edistäminen mielessä. Koronavirustilanteen myötä verkko-ostaminen kasvoi heti keväällä myös vanhemmissa ikäryhmissä.

Karelia-ammattikorkeakoulun Silver Economy-hankkeen helmikuisessa valmennuksessa tuetaan yrityksiä hyötymään edistysasekeleistaan enemmän uusien myynti- ja markkinointikanavien avulla.

Etävalmennuksessa käydään läpi konkreettisia tapoja lisätä myyntiä verkossa ja parantaa markkinointia ja palvelujen kohdentamista erilaiset asiakasryhmät, kuten +50-asiakkaat, huomioiden. Eri asiantuntijoiden vetämät valmennukset painottuvat seuraaviin aiheisiin:

  • Ota parempia valokuvia verkkosivuille ja someen
  • Myy verkossa muuallakin kuin omilla verkkosivuilla
  • Kohdenna palveluasi paremmin ja kevyesti eri asiakassegmenteille eri myyntikanaviin
  • Tuliko somessa kehuja vai moitteita? Hyödynnä ne molemmat!
Lue loppuun

Parempia asiakaskohtaamisia ja uusia ideoita asiakaspalveluun

Nykypäivänä asiakkaat ovat eri kanavissa ja hyvin eri aikoihin. Asiakaspalvelutyö on aina ihmisten välistä kohtaamista – oli kanava mikä hyvänsä. Erilaisten viestintäkanavien monipuolistuminen haastaa asiakaspalvelun ammattilaisia hyödyntämään kohtaamistaitojaan eri kanavissa. Toimintaympäristöt muuttuvat ja asiakkaat odottavat palveluntarjoajilta yhä nopeampia reagointiaikoja (Flink, Kerttula, Nordling, Rautio, 2015.). Asiakaskohtaamisiin liittyy lisäksi erilaisia elementtejä kuten omat asenteet, ennakkokäsitykset, sanavalinnat, oma ajankäyttö ja läsnäolo tilanteessa (Selin, Selin, 2005).

Keväällä 2020 käsittelimme asiakaspalvelua ja asiakaskohtaamisia ikäystävällisen yrityksen valmennuksen merkeissä. Syksyllä jatkoimme asiakaspalvelun kehittämistä edelleen asiakaspalveluvalmennuksissa.

Lue loppuun

+50-yhteismarkkinoinnin valmennus: Kaikkea ei kannata yrittää tehdä itse

Helppous on tärkeä kriteeri, kun suomalaiset tekevät ostopäätöksiään. Keski-ikäisillä, joiden lapset ovat jo muuttaneet kotoa pois, sekä eläkeläisillä on enemmän rahaa käytössään kuin heidän vanhemmillaan näiden ollessa saman ikäisinä. Helppouden arvostaminen ja lisääntynyt raha on johtanut siihen, että kuluttajat maksavat entistä mieluummin helppoudesta. Monen ydinpalvelun kylkeen otetaankin mielellään myös jotain muuta. Jotain sellaista, joka tekee ydinpalvelun kokemisesta entistäkin mukavampaa.

Lue loppuun