Esteettömyys avaa ikäystävällisen yrityksen kaikille

Esteettömyys on tärkeä osa yrityksen ikäystävällisyyttä. Kun yrityksen tiloja ja toimintaa suunnitellaan esteettömiksi, Design for All -periaatteen mukaisesti suunnittelussa huomioidaan mahdollisimman monenlaiset käyttäjät. Esteettömyys on osalle meistä välttämätön edellytys yrityksen palvelujen käyttämiselle, ja siitä hyötyvät kaikki.

Lue loppuun

Ikäystävällinen yritys, ovatko verkkopalvelusi saavutettavia?

Yksinkertainen, looginen ja kaikissa laitteissa helposti toimiva verkkosivu on suunnittelutyössä hyvä lähtökohta.

Yksinkertainen, looginen ja kaikissa laitteissa helposti toimiva verkkosivu on suunnittelutyössä hyvä lähtökohta.

Viestinnän saavutettavuuden kehittäminen voi osaltaan vahvistaa yrityksen ikäystävällisyyttä. Saavutettava viestintä huomioi erilaiset käyttäjät. Saavutettavuudesta voidaan puhua silloin, kun kukaan ei jää viestinnän tai palvelun ulkopuolelle esimerkiksi erilaisen kommunikointitavan tai muun ominaisuuden vuoksi. ”Desing for all” – ”Suunnittele kaikille” on hyvä ohjenuora saavutettavuutta kehitettäessä: suunnitellaan niin, että kaikki pystyvät käyttämään – silloin kaikki myös hyötyvät.

Lue loppuun

Ikäystävällisen markkinoinnin kolme askelta: Kenelle, miten, ja mitä

Myymälä on tärkeä asiakkaan kohtaamispaikka, jossa tapahtuva asiakaspalveluhetki on todella arvokasta markkinoinnin kannalta.

Markkinointi on tärkeä osa yrityksen toimintaa, niin myös ikäystävällisessä yrityksessä. Markkinoinnilla puhutellaan asiakasta, viestitään hänelle yrityksen tuotteista ja palveluista, ja tietenkin pyritään vaikuttamaan asiakkaan ostopäätöksiin.

Lue loppuun

Ravintoloiden nopeista liikkeistä voivat oppia muutkin

Pk-sektorin yritykset ovat kokeneet koronaviruksen myötä romahduksen liikevaihdossaan. Suurimpia kärsijöitä pandemian alkuvaiheessa on ollut matkailualan ohessa ravintola-ala, joka on joutunut käytännössä keskittymään nouto- ja kotiinkuljetusruokiin. Ennen kaupankäynnin pysähtymistä ravintola-alalla ehdittiin nähdä monenlaisia innovaatioita, joista muillakin aloilla voidaan ottaa oppia.

Lue loppuun

5 helppoa tapaa tukea paikallista yritystä

Äkillisesti muuttunut talouden toimintaympäristö vaikuttaa sitenkin, että yritysten tutut asiakkaat eivät voi ostaa tuotteita tai palveluita entiseen malliin. Hyvinvointiin ja vapaa-aikaan kuluttaminen ovat olleet myös yli 50-vuotiaille kuluttajille osa arkea, mutta nyt monella näitä palveluita tarjoavalla yrityksellä on käsillä vaikea tilanne, kun ydinliiketoiminnan harjoittaminen on joillakin jopa estetty.

Asiakkaat voivat olla nyt monella tapaa yritysten tukena. On olemassa myös vaikuttavia tapoja, jotka eivät maksa asiakkaille mitään. Listasimme viisi helppoa tapaa auttaa yrityksiä. Lisää löydät seuraamalla yritysten viestintää verkossa ja sosiaalisen median kanavissa.

Lue loppuun

Ikäystävällisyyttä pohtiva yritys: Tunnetko IkäNYT!-verkkojulkaisun?

Näin kevättalvella Silver Economyn fokus on yritysten ikäystävällisyyden kehittämisessä. Tulevia huhtikuun valmennuksia suunniteltaessa tuli myös ajankohtaiseksi kertoa, mitä Silver Economyssä on Pohjois-Karjalassa tapahtunut talven aikana. IkäNYT!, Karelia-ammattikorkeakoulun julkaisema ikäosaamisen verkkojulkaisu, julkaisi artikkelin tekemisistämme tällä viikolla. Kannattaa vilkaista!

Lue loppuun

Kiteellä palvelumuotoilua ryhmäsparrauksen merkeissä

Kiteen kolmiosainen palvelumuotoiluvalmennus saatiin tiistaina siihen vaiheeseen, että yritykset alkavat viedä ideoitaan käytäntöön. Valmennukset alkoivat lokakuussa, jolloin selvennettiin palveluiden nykytilaa ja yritettiin yhdistää asiakkaan arvoja ja tarpeita yrityksen tarjontaan. Marraskuussa tallusteltiin palvelupolkua pitkin ideointikeinoihin.

Lue loppuun

Heinävedellä kuultiin, että kulutuserot johtuvat useammin ikäluokasta kuin iästä

”Meidän asiakkaamme ovat pääosin yli 50-vuotiaita, joten tämä aihe koskettaa meitä. Haluaisin herätellä ajatuksia, mitä heidän kanssaan voisimme tehdä.” Tällainen viesti kuultiin keskiviikkona Heinävedellä esittelykierroksen yhteydessä monesta suusta, kun kolmisenkymmentä yritysten päättäjää oli saapunut kuulemaan yli 50-vuotiaiden kuluttajien mahdollisuuksista.

Teknologiasta ja iäkääntymisestä keskusteltaessa yrittäjä Pentti Turunen kertoi havainneensa ikääntyneiden ihmisten olevan joskus hyvinkin taitavia tabletin käyttäjiä.
Lue loppuun

Menestyvä yritys huomioi asiakaskunnan ikääntymisen – jo pienet muutokset ovat mahdollisuuksia


Yhä useampi pohjoiskarjalaisen yrityksen asiakas on yli 50-vuotias. Myös eläkeikäisten osuus asiakaskunnasta kasvaa nopeasti. Tämä on hyvä uutinen; Suomi on onnistunut väestön eliniän pidentämisessä. Suomalaiset paitsi elävät niin myös pysyvät aktiivisina aiempaa pidempään – ja käyttävät yhä enemmän yritysten palveluja.

Lue loppuun