Palvelupolku kuulostaa sanana yksinkertaiselta. Palvelu ja polku. Kun nämä kaksi asiaa yhdistetään, saadaan helppo ja tehokas liiketoiminnan kehittämisen työkalu, joka kuvaa asiakkaan kokemuksia ja toimimista ennen palvelu, sen käytön aikana ja sen jälkeen.
Lue loppuun”Kolmannen iän yliopistot” pitävät seniorit aktiivisina
Suomessa lähes kuka tahansa voi opiskella avoimessa yliopistossa tai kansalaisopistossa. Muualla maailmassa ovat tulleet tutuksi Suomessa harvinaisemmat ”kolmannen iän yliopistot”, jotka tunnetaan monessa paikkaa nimellä Third Age University. Niissä opitaan ja harrastetaan, ja osallistujat ovat yleensä yli 50-vuotiaita ja usein eläkeiän ylittäneitä aktiivisia kansalaisia.
Lue loppuunPuolassa Silver Economylla halutaan pidentää kansalaisten laadukasta elämää
Ajatus siitä, että yli 50-vuotiaat kuluttajat ovat aiempaa tärkeämpi kohderyhmä eri puolilla maailmaa, vahvistui lokakuussa, kun Silver Economy -hankkeen työntekijät vierailivat Puolassa yritysvierailuilla ja Silver SMEs-projektin järjestämässä seminaarissa. Esimerkiksi isäntämaa Puolassa on yhdeksän miljoonaa yli 60-vuotiasta, ja maassa toimiikin erillinen Silver Economyyn keskittyvä KIGS-instituutti, joka keskittyy parantamaan yli 50-vuotiaiden kansalaisten elämänlaatua alkaen asumisen perustarpeista jatkuen kaikki mahdolliset alat kattavaan hyvään palveluun asti.
Lue loppuunVaikuta vuosien 2020 ja 2021 markkinointipilottien sisältöihin!
Valmennus- tai kehittämispaketilla Silver Economy -hankkeeseen mukaan lähteneet yritykset voivat osallistua vuosina 2020 ja 2021 järjestettäviin markkinointipilotteihin, joissa tehdään yrityskohtaisesti konkreettista markkinointia, joka huomioi aktiiviset yli 50-vuotiaat kuluttajat.
Lue loppuunKolme palvelukehityspolkua uusien Silver Economy -palveluiden luomiseen
Haluatko tietää, kuinka Silver Economy -kehittämisemme täällä Pohjois-Karjalassa on lähtenyt liikkeelle?
Lue loppuunAktiivisen kuluttajuuden kesto pitenee
Stereotypiat ja ikääntymisen väheksyntä saavat kyytiä, kun Terhi-Anna Wilska esitelmöi yli 50-vuotiaista kuluttajista. Sosiologian professori Wilska on tutkinut kuluttamista ja iän vaikutusta kuluttamiseen eri näkökulmista. Negatiivinen vanhuuspuhe on hänen mielestään kummallista.
Lue loppuunOpinnäytetyö: Marketing of Services with the Silver Economy Generation
Silver Economy -hankkeen toimeksiannosta on valmistunut ensimmäinen opinnäytetyö, jonka aiheena: Marketing of Services with the Silver Economy Generation. Kehittämistyön tarkoituksena oli saada lisätietoa ikääntyville asiakasryhmille suunnatusta markkinoinnista sekä hyvistä käytännöistä.
Kirjoittaja Minna Utriainen opiskeli Karelia-ammattikorkeakoulun International Business -koulutuksessa.
Silver Economy-hankkeen sivusto on nyt julki
Tervetuloa mukaan kehittämisyhteisöömme kehittämään palveluita ja tuotteita ikääntyville asiakasryhmille. Tavoitteena hankkeessa on vahvistaa Pohjois-Karjalan alueen yritysten henkilöstön sekä koulutusorganisaatioiden tietoa Silver Economy teemasta, toimintamalleista, ikäystävällisistä palveluista sekä lisätä yritysten palvelumuotoilu- ja liiketoimintaosaamista, jotta he voisivat paremmin vastata ikääntyvien kuluttajien tarpeisiin.
Tavoite on mahdollistaa yrityksille riittävä osaaminen uusien 50+ tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen. Tämän lisäksi Silver Economy -hankkeessa tehdään kansainvälistä yhteistyötä Puolan ja Saksan partnereiden kanssa.