Yhteismarkkinointivalmennuksessa käytiin läpi PKO:n toteuttama Case-esimerkki

Kolmiosaisen +50-yhteismarkkinoinnin valmennuksen avauskerralla teeman konkretiaan siirryttiin kuuntelemalla sitä, miten Pohjois-Karjalan Osuuskauppa oli uudistanut Uumenta, yhteismarkkinointiin nojautuvaa hyvinvointibrändiään. Yhteistyöverkostossa yksi iso toimija organisoi palveluita, joita se ei pysty itse toteuttamaan, joten se toteuttaa palveluaan kymmenien pienempien yritysten kanssa.

PKO:n matkailu- ja myyntijohtaja Tiina Kanninen kertoi Uumen-konseptin uudistuksesta yhteismarkkinoinnin valmennuksen osallistujille.

Lähtötilanne: Asiasta vihkiytyneiden lisäksi isommalle yleisölle

Uumen-brändin päivityksen lähtötilanne oli sen muutaman vuoden ikäinen historia retriittimäisten hyvinvointipalvelujen koostajana. Asialle vihkiytyneet tunnistivat retriiteissä esiintyneet ja niitä järjestäneet tahot, mutta isommalle yleisölle ei oltu saatu viestittyä tilaisuuksien kokemuksesta. Kyselytutkimuksen mukaan aiemmissa Uumen-tapahtumissa vierailleet osallistujat eivät olleet lisänneet matkailua esimerkiksi Uumenen kotipaikkaan Kolille, joten PKO:n matkailutavoitteiden puolesta oli perusteltua ottaa tavoitteeksi laajempi yleisö.

Hyvinvointi ei ole meidän ydinosaamista eikä sellaista, mihin haluttaisiin panostaa tulevaisuudessa. Emmekä halua lähteä viemään keneltäkään leipää pöydästä.

Tiina Kanninen

”Osuustoiminnallisesti meidän toimintamalli kaikkeen tekemiseen pitäisi olla sellaista, että palvelut olisivat laajan joukon käytettävissä. Hyvinvointi ei ole meidän ydinosaamista eikä sellaista, mihin haluttaisiin panostaa tulevaisuudessa. Emmekä halua lähteä viemään keneltäkään leipää pöydästä. Siitä tuli ajatus, että lähtisimme tekemään uudelleenbrändäystyötä Uumenelle. Haluamme viedä sitä helpommin lähestyttäväksi ja luoda sellaisen hyvinvointituotteiston, jossa laaja joukko alueen hyvinvointiyrittäjiä voisi hyötyä meidän asiakkaista ja toisinpäin.”

Uudelleenbrändäyksen jälkeen PKO alkoi selvittää maakunnassa tarjolla olevia hyvinvointipalveluita. Samalla alettiin saada listaa niistä yrittäjistä, jotka voisivat toteuttaa niitä palveluita, joista asiakkaat olivat laajan asiakaskartoituksen perusteella kiinnostuneita maksamaan.

”Uumenen hyvinvointipalveluiden pitäisi haastaa meidän asiakkaita itsensä äärellä”, Kanninen tiivisti.

Uumenen markkinointimateriaaleissa on haluttu viestiä entistä enemmän, että palvelut soveltuvat myös miehille. Aiempi Uumen-brändi puhutteli enemmän omaan henkiseen hyvinvointiinsa perehtyneitä naisia, mutta nyt teemaa halutaan levittää isommalle yleisölle. Kuva: Uumenen markkinointimateriaali

Uusi lanseeraus yritysasiakkaiden kautta

Uumenen uusi lanseeraus nähtiin syksyllä 2020. Aluksi tavoitteena oli tarjota palveluita yrityksille. Vuonna 2021 suunnitelmissa on saada palvelut tarjolle myös kuluttajille.

Tavallinen yritysten palvelupaketti voi sisältää kokouspäivän PKO:n hotellissa, hyvinvointia edistävää ruokaa ja kokousten tauoille rentoutushetkiä ja päivän päätteeksi tuokion luonnossa. Tilaisuuden hyvinvointi tulisi enemmän henkiseltä puolelta.

”Tuollaisia palveluita tuottavat ovat hyvin pitkälti yhden ihmisen yrityksiä, joita löytyi todella paljon. Toimijat olivat yritystaustaltaan erilaisia ja halusivat toimia eri tavoin, joten jouduimmekin luomaan toimintaperiaatteet.”

Pienten yritysten kanssa toimiessa piti saada kumppaneiksi riittävästi samaa palvelua tarjoavia toimijoita.

”Kun hyvinvointituotteisto lasketaan liikkeelle, saadaan helposti paljon tarjouspyyntöjä. Jos yksityisyrittäjälle tulee yhtäkkiä useita tilauksia monelle päivälle, niin on ymmärrettävää, että se ei aina onnistukaan. Sen vuoksi halusimme saada useampia toimijoita kuhunkin kategoriaan, jotta voimme taata omille asiakkaillemme saatavuuden tuotekategorioihin”, Tiina Kanninen kertoi verkoston rakentamisesta.

Yhteistyötä tehdään siis lopulta pitkälti maksavien asiakkaiden ehdoilla. Kannisen mukaan PKO ei voi yhteistyössä sanella yksipuolisesti tiukkoja aikatauluja pienemmän toimijan suuntaan, mutta on molempien osapuolten etu, että asiakkaalle ei tarvitse myydä ”ei-oota”. Hyvinvointipalvelu jää ottamatta, jos se ei ole asiakkaalle tarjolla silloin kun se sitä tarvitsisi.

Koronavirustilanteesta johtuvien rajoitusten aikana asiakkaat eivät ole voineet ostaa palveluita normaalien tarpeiden mukaisesti, mutta tarjolla oleva tuotteisto markkinointi- ja myyntimateriaaleineen on ollut käytössä jo syksystä asti.

Kolmen tason kategoriat tuottajille ja käyttäjille

Sekä yrityksille että kuluttajille halutaan tarjota kolmen tasoisia palveluita. Ensimmäisen tason palvelut sopivat ensikertalaisille. Kakkostasolla sukelletaan pintaa syvemmälle. Kolmannella tasolla pysähdytään itsen ääreen vieläkin rohkeammin.

Koska lyhyet, rentouttavat harjoitukset ja koko päivän syvällisten oivallusten etsimiset ovat kovin erilaisia toimia, kysyttiin hyvinvointipalveluja tarjoavilta yrityksiltä näkemystä siitä, mitä kategoriaa heidän palvelunsa edustavat. Yleisin vastaus kuului, että ”voin toteuttaa palveluita kaikissa näissä kategorioissa.

”Kaikilla palvelut eivät ole lähtökohtaisesti aina niin kaupallisesti mietittyjä. Toki joillakin kumppaneilla se on pitkällä. Joillakin saattaa olla upeita ideoita ja ihania tilaisuuksia, mutta taustalla ei ollut välttämättä systemaattista myynti- ja markkinointityötä. Siitäkin haasteesta selvittiin.”

Tiina Kanninen arvioi, että yhteistyöverkoston mahtuisi uusia kumppaneita erityisesti ravitsemukseen ja ihon hyvinvointiin liittyvistä palveluista. Näillä sektoreilla toimii useita tuotteiden myyjiä, mutta sopivia palveluntarjoajia ei löydy niin helposti.

”Varsinkin, kun puhutaan ikääntymisen merkkien näkymisestä, niin tällaisten asioiden parissa ihmiset ovat kiinnostuneita menemään itsensä äärelle.”

PKO markkinoi Uumenta mm. Instagramissa. Kolin rauha ja maisema on brändin ytimessä.

Kerran rakennettu konsepti hyödyksi myöhemminkin

Yrityksille myytävät palvelut toteutetaan siten, että ne ovat saatavilla kaikista PKO:n hotelleista Joensuusta, Nurmeksesta ja Kolilta. Kanninen iloitsee, että heillä on kumppaneina esimerkiksi sellaisia palveluntuottajia, jotka asuvat Kolilla mutta voivat toteuttaa palvelunsa myös Joensuussa ja Nurmeksessa.

”Yhteistyökuviot ovat toimineet tähän asti älyttömän joustavasti. Ollaan saatu rakennettua tuotteita sen suuntaisesti kuin kyselyistä tarve ilmeni.”

Voi olla, että hyvinvointituotteiden jälkeen tulee jokin toinen tuoteaihio, josta kootaan yrittäjiä kasaan jonkin toisen teeman ympärillä.

Tiina Kanninen

Yhteismarkkinoinnin näkökulmasta PKO on Uumenen veturi. Kannisen mukaan PKO uskoo Uumenen tuovan ison kysynnän Pohjois-Karjalaan siten, että vaikutukset heijastuvat hyvinvoinnin perässä myös matkailuun.

Lisäksi on jo saatu aikaan toistettava konsepti.

”Voi olla, että hyvinvointituotteiden jälkeen tulee jokin toinen tuoteaihio, josta kootaan yrittäjiä kasaan jonkin toisen teeman ympärillä”, Kanninen sanoo.

Tutustu Uumeneen: uumen.pko.fi

1 thought on “Yhteismarkkinointivalmennuksessa käytiin läpi PKO:n toteuttama Case-esimerkki

  1. Päivitysilmoitus: +50-yhteismarkkinoinnin valmennus: Kaikkea ei kannata yrittää tehdä itse | Silver Economy

Kommentointi on suljettu.