Ravintoloiden nopeista liikkeistä voivat oppia muutkin

Pk-sektorin yritykset ovat kokeneet koronaviruksen myötä romahduksen liikevaihdossaan. Suurimpia kärsijöitä pandemian alkuvaiheessa on ollut matkailualan ohessa ravintola-ala, joka on joutunut käytännössä keskittymään nouto- ja kotiinkuljetusruokiin. Ennen kaupankäynnin pysähtymistä ravintola-alalla ehdittiin nähdä monenlaisia innovaatioita, joista muillakin aloilla voidaan ottaa oppia.

Listaamme tässä artikkelissa ravintola-alan toimijoilta havaittuja yleisiä ja kekseliäitä muutoksia, joita on ollut esillä Suomessa ja ulkomailla uutisissa ja sosiaalisessa mediassa. Nämä vinkit voivat olla monelle sopimattomia juuri kevään koronatilanteeseen, mutta myöhemmin arjen normalisoituessa voi olla mahdollista, että paluu täyteen toimintaan joudutaan tekemään askeleittain.

Silver Economyn näkökulmasta ravintoloiden uudella toimintatavalla on paljon vaikutuksia yli 50-vuotiaiden asiakkaiden arkeen, sillä ravintolat ovat yleisin vapaa-aikaan, hyvinvointiin ja matkustamiseen liittyvien palveluiden kulutuskohde maakunnassa, kertoo Karelian vuonna 2019 koostama ja helmikuussa 2020 valmistunut tutkimus. Kun lisäksi yli 70-vuotiaita on neuvottu pysymään kotonaan muuta väestöä varovaisemmin, on ravintola-alalla satsattu esimerkillisesti hygienisiin toimintatapoihin nouto- ja kotiinkuljtetettujen ruokien osalta.

Voit myös kertoa meille, jos ole tavannut muita vinkkaamisen arvoisia uusia tapoja alalta kuin alalta.

Ensimmäisenä take away, kotiinkuljetus ja verkkokauppa

Jo ennen ravintoloiden todellista sulkemisuhkaa osa ravintoloista rajasi ruokalistansa vain muutamaan ruokalajiin ja kalusti tilansa siten, että asiakkaiden ei tarvinnut juuri altistua lähikontaktiin muiden asiakkaiden kanssa. Lyhyempi menu saattoi keskittyä korostuneesti paikallisten pientuottajien ruokiin, jotta pientuottajat olisivat kriisinkin jälkeen toiminnassa ja ravintoloiden kumppaneina.

Moni lounaspaikka laittoi maaliskuun puolivälissä ovensa kiinni, mutta osa lähti kokeilemaan noutoruokaa tai kotiinkuljetusta, kun paikan päällä kävijöitä alkoi olla vähemmän. Esimerkiksi joensuulainen Local Bistro laajensi pöytävarausjärjestelmänsä verkkokaupaksi kaupaten arkisin kahta lounasvaihtoehtoa, joista valittuaan asiakas maksoi ostokset verkossa ja nouti ruuan ennalta sopimaansa kellonaikaan ravintolan kassalta. Myöhemmin mukaan liitettiin yhden tuottajan brändiä kantanut vissypullo, mikä lisäsi myös juomakumppanin myyntiä ravintolamyynnin tyrehtyessä.

Verkkokaupan avulla ravintolat saavat järjesteltyä tilaukset siten, että asiakkaiden ei tarvitse altistua muille ihmisille noutaessaan ruokaa esimerkiksi ravintolan eteistilasta tai oman kotinsa edestä, kun ruuan toimittaja voi jättää ateriatoimituksen oven viereen ilman maksutoimenpidettä. Joensuussa myös esimerkiksi Kerubi ja Deli China muuttivat a la carte -listansa osin noutoruoaksi, kun laki esti asiakkaiden ruokailun ravintolan tiloissa 30. maaliskuuta.

Ravintolaruokaa ruokakauppoihin

Myös ravintoloiden ja ruokakauppojen yhteistyö on jo käynnistynyt. Ravintolat ovat tehneet ruokakaupassa myyntiin sopivia ruokia ja annoksia myytäväksi lähiseutujensa ruokakaupoissa. Ensimmäisenä mukaan ovat lähteneet K-kaupat, joista muutama on aktivoitunut myös Joensuussa. K-Citymarket Pilkossa on ottamassa myyntiin Cafe Pepen ja Ravintola Aihon ruoka-annoksia.

– Todennäköisesti päästään aloittamaan näiden kahden ravintolan kanssa jo tällä viikolla, jos ei tule mitään yllätyksiä matkaan, Citymarketin kauppias Juha Kupiainen kertoi maanantaina Karjalaiselle.

Kupiainen haki yhteistyökumppaneita lehti-ilmoituksella, ja yhteydenottoja on tullut puolenkymmentä. K-Market Ankkurin ja Ompun kauppias Jukka-Pekka Hirvonen kertoi samassa uutisessa, että se on saamassa myyntiin Ravintola Dollyn kylmiä ruokalajeja Rantakylän ja Mutalan ruokakauppoihin mahdollisesti jo ensi viikolla.

Kotiinkuljetuspalvelut kysyttyjä

Useat ravintolat ainakin Joensuun keskustassa olivat jo ennen koronavirustilannetta mukana ruuan kotiinkuljetuspalvelu Woltin tai Foodoran jakeluverkostoissa. Kyseiset palvelut ovatkin olleet viime viikkoina todella suosittuja. Monet ravintolat ympäri maailman ovat päätyneet myös toisenlaisiin toimitusratkaisuihin. Kuljetuksia on oivallettu järjestää myös oman tai muiden alojen toimijoiden kanssa – ja tietenkin yksinkin. Yhdenlaista esimerkkiä näytti televisiosta tuttu ravintoloitsija Henri Alen, joka toimitti huippuravintolastaan karjalanpaistia Porschella asiakkaiden kotiovelle.

Järjestettäessä kotiinkuljetuksia itse on kotiinkuljetuksia myös kohdennettu eri päivinä eri suuntaan kaupunkia. Joensuussa jokin ravintola voisi vaikkapa toimittaa ennalta maksettuja annoksia maanantaisin Utraan ja Rantakylään ja tiistaisin Niinivaaran ja Hukanhaudan suuntaan. Näin on voitu palvella sellaisiakin alueita, joihin kotiinkuljetuspalvelut eivät aina yllä.

Ravintola Perhon ruokarekka kiertää Helsingissä lounasaikaan kuin jäätelöauto pysähtyen viidessä kohteessa.

Koko perheen ateria, noutokakkukahvit

Etenkin yhdysvaltalaisten ravintoloiden ideoissa on tullut esiin, että uudessa tilanteessa tarjolle laitetaan myös sellaisia annoksia, joita aiemmin ei välttämättä löytynyt listoilta.

Koko perheen isot annokset, noutokakkukahvit, herkkutarjottimet ja mitä erilaisemmat oivallukset voivat tuoda kaivatun hengähdystauon lapsiperheen uuteen arkeen. Ne voivat myös tehdä viikonloppuillasta arjesta poikkeavan, sillä tässä tilanteessa vietetään päivittäin paljon aikaa samojen seinien sisällä.

Ravintoloiden lisäksi myös kahviloita on muuttunut noutokahviloiksi. Ravintolat ovat myös alkaneet yhteistyöhön ruokakauppojen kanssa toimittamalla niihin ruoka-annoksia annos- tai kilohinnoin.

Jotkin ravintolat etenkin tiheiden keskustojen ulkopuolella voivat myös miettiä rakentavansa tilapäisiä drive-in-kaistoja autoileville asiakkailleen. Ne ovat olleet nyt erityisen suosittuja pikaruokaketjujen palvelupisteitä.

Esimerkkejä sosiaalisesta mediasta

Monen ravintolan ja muun pienen, paikallisen yrityksen käytännön toimia koronaviruksen muuttamassa liiketoimintaympäristössä löytää monipuolisesti internetistä. Kuvan kanssa ideoita löytää esimerkiksi Instagramista aihetunnisteilla #ostapieneltä, #tuepaikallista, #noutolounas, #ravintolat tai vaikkapa #tuepienyrittäjää.

Olemme koostaneet alle esimerkiksi muutamia ravintoloiden toimintatapoja:

24.3.2020 https://www.instagram.com/p/B-HaNr5BLWm/
25.3.2020 https://www.instagram.com/p/B-JgSHslAug/
24.3.2020 https://www.instagram.com/p/B-HpXJZh7Dt/
Kampanja: https://www.ihanvaanpubi.com/lippukampanja.html
Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

Tervehdys Ainonkadun motista! Kuten lupasimme, ei hanskoja lyödä tiskiin, vaan tehdään mitä pitää jotta ihmiset saavat hyvää ruokaa ja hyvää mieltä. Poikkeustilan ajaksi on rivejä tiivistetty, ja palveluja uusittu. Nettisivumme on päivitetty kokonaan palvellaksemme paremmin ja laajemmin ihmisiä. No mitä on siis luvassa: 🍞 Rehtiä suomiruokaa tilattuna ja noudettuna paikanpäältä kun seinät ahdistavat. 🍽 keskiviikosta-lauantaihin myynnissä Alenin menu. 3 aterian pelastuspaketti jonka helposti viimeistelet itse kotona. (45€/henkilö) 🚘 koska lähettipalvelut eivät joka paikkaan yllä, teemme ruoka-iskun kolme kertaa viikossa eniten toivotuille alueille Suur-Helsingissä. Saa toivoa! 🥰 Pidämme appeen lisäksi huolta myös mielestä. Jokainen asiakas saa ilmaisen pääsyn Academy of Brain verkkokurssille kahdeksi viikoksi ostosten yhteydessä. Summasummarum. Paljon uutta, paljon oppimista meillekin mutta tuulta päin! Noustaan suosta vaikka väkisin🌿. #Finnjävel #kotirintamaruokaa #motissa #ruoka #mieli #pyörätpyörii #ainonkaduntiimi #ruokapalvelut #academyofbrain #eteenpäin #eilamaannuta #Suomiruokaa #TeamFJ #mukaantalkoisiin Ps. Käy tutustumassa uusittuihin nettisivuihin!

Henkilön Henri Alen (@henkkaalen) jakama julkaisu

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

LAHJAKORTTI Osta Haraldin 30 €, 50 €, 100 € tai vapaavalintaisen summan lahjakortti itsellesi tai lahjaksi. Verkkokaupastamme löydät myös muita arvostettuja ja maukkaita lahjakortteja kuten Haraldin ja Helgan rakkauspaketti. Koko kaupunki nautiskelee Haraldin herkkuja enemmän kuin mielellään – tästä siis oiva lahjaidea. Nämä lahjakortit ovat voimassa yhden vuoden ostopäivästä. www.ravintolaharald.fi #ravintolaharald #viikinkiravintolaharald #vikingrestaurants #harald #ravintolatespoo #ravintolalahjakortti #ravintolathelsinki #ravintolaharaldturku #ravintolatlahti #rakkauspakkaukset #ravintolat #restauranthelsinki #restaurantfood #restaurantsespoo #restaurantkuopio #restaurant #lahdenravintolat #lahjakortit #viikinkiravintola_harald #vikingrestaurant_harald #thisisfinland #lahjakorttikauppa

Henkilön Viikinkiravintola Harald (@viikinkiravintola_harald) jakama julkaisu