Tilaisuuksissa esitetyt materiaalit:
Webinaari, 14.12.2021, ”Minkälaisia asiakkaita ovat yli 50-vuotiaat?”
Hankkeen päätöstilaisuus. Pääpuheenvuorot pitivät Säästöpankkiliiton Henna Mikkonen, Kantarin Nina Frosterus ja DigiConsumers-hankkeen (JyU) Jussi Nyrhinen. Tauon jälkeen teemasta keskusteltiin myös Fabrikin Jonne Martikaisen ja Hurryn Tero Hyttisen kanssa.
- Tallenne: Katso tallenne: ”Minkälaisia asiakkaita ovat yli 50-vuotiaat?”
- Esitys: Risto Salminen ja Tanja Rimpilä: +50-asiakkaiden huomioiminen Pohjois-Karjalassa
Webinaari, 16.3.2021, Miten markkinoida yli viisikymppisille?
Tilaisuudessa digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Risto Salminen kertoi +50-asiakkaista, heidän kulutustavoistaan ja vaikutuksesta yritysten tulevaisuuteen. Lisäksi käytiin läpi markkinointiviestinnän prosessia tämän yli viisikymppisten asiakkaiden näkökulmasta.
- Tallenne: Silver Economy: Miten markkinoida yli viisikymppisille? (tekstitetty versio)
- Esitys: Risto Salminen: Miten markkinoida yli viisikymppisille?
Webinaari, 2.6.2020, Huomioi nämä asiat markkinointiviestinnässä korona-aikana
Webinaarissa kuultiin ensin +50-markkinoista, minkä jälkeen yleisö sai kuulla Fabrikin Jonne Martikaisen, Tovarin Joona Kotilaisen ja Hurryn Anu Karreisen näkemyksiä siitä, miten koronavirustilanteessa kannattaisi markkinoida.
- Tallenne: Huomioi nämä asiat markkinointiviestinnässä korona-aikana
- Esitys: Risto Salminen: 50+markkinat ja markkinointiviestintä koronavirustilanteessa
Heinävesi, 22.1.2020, Silver Economy -markkinoiden mahdollisuudet yrityksille
Tilaisuudessa kuultiin tuoreilla luvuilla päivitetty tietopaketti varttuneista kuluttajista ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta. Myös kevään 2019 aikana hankkeessa järjestettiin kolme vastaavaa tilaisuutta Joensuussa, Outokummussa ja Kiteellä.
- Esitys: Terhi-Anna Wilska; Varttuneet kuluttajat – haaste ja mahdollisuus, päivitetty esitys 22.1.2020
- Esitys: Silver Economy -markkinoiden mahdollisuudet yrityksille 22.5.2019
Muut Silver Economy -hankkeen julkaisut:
Tutkimukset:
Karelia-ammattikorkeakoulun Kuluttajakäyttäytyminen-opintojakson opiskelijat haastattelivat vuosina 2019–2021 viisikymppistä tai sitä vanhempaa henkilöä tutkiessaan, miten yli 50-vuotiaat pohjoiskarjalaiset kuluttavat rahojaan ja suhtautuvat kohtaamaansa palveluun. Sama tutkimus toteutettiin kunakin toimintavuotena.
Kyselytutkimuksessa kysyttiin vuosittain osin samoja kysymyksiä. Joitakin kysymyksiä selkeytettiin, joten vastaukset eivät ole usein suoraan verrannollisia toisiinsa.
- Yli 50-vuotiaat kuluttajat Pohjois-Karjalassa 2021 (Julkaistu 30.12.2021)
- Yli 50-vuotiaat kuluttajat Pohjois-Karjalassa 2020 (Julkaistu 16.3.2021)
- Yli 50-vuotiaat kuluttajat Pohjois-Karjalassa 2019 (Julkaistu 15.5.2020)
Opinnäytetyöt:
Silver Economy -hankkeen toimeksiannosta on valmistuneet opinnäytetyöt:
- Lihavainen, Katariina. 2021. COVID-19 vaikutus senioreiden matkailukäyttäytymiseen. Opinnäytetyössä selvitettiin koronapandemian vaikutuksia 50–74-vuotiaiden matkailukäyttäytymiseen. Työssä tutkittiin, kuinka koronavirus on vaikuttanut kohderyhmän matkakohteiden ja aktiviteettien valintaan, turvallisuuden tunteeseen sekä luotettavuuteen matkanjärjestäjiä kohtaan sekä kerättiin tietoa kahden matkailualan yrityksen näkemyksistä kohderyhmän matkailukäyttäytymisestä pandemian aikana.
- Utriainen, Minna. 2019. Marketing of Services with the Silver Economy Generation. Minna Utriainen tutki keväällä 2019 yli 50-vuotiaille soveltuvia palveluiden markkinointikanavia. Opinnäytetyö vahvisti aiempaa tutkimusta korostaen muun muassa sitä, että yli 50-vuotiaat ovat hyvin heterogeeninen ihmisryhmä.
- Jäntti, Elina. 2020. Joensuun seudun yritysten kiinnostus ja valmiudet tarjota palveluja Silver-asiakkaille. Kehittämistyön tarkoituksena oli oli selvittää Joensuun seudun yritysten kiinnostus ja valmiudet tarjota palveluja Silver Economy -kohderyhmän asiakkaille.
- Kuosmanen, Karri. 2020. Business Model Development for the Silver Economy Market
Muut:
Silver Economy -valmisteluhankkeessa syntyi sähköinen opas: Palvelumuotoiluopas yrityksille: kolme palvelukehityspolkua uusien Silver Economy -palvelujen luomiseen
Muita aiheeseen liittyviä julkaisuita:
Arja Jämsén ja Tuula Kukkonen, Karelia (2020): Ikäystävällinen yhteiskunta tukee aktiivista ikääntymistä Julkaisussa pohditaan aktiivisen ikääntymisen edellytyksiä sekä sitä, miten ikäystävällisen yhteiskunnan kehittäminen voi tukea aktiivista ikääntymistä. Yhtenä näkökulmana ikäystävälliseen yhteiskuntaan tarkastellaan ja kehitellään ikäystävällisen yrityksen konseptia.
Arja Jämsén ja Tuula Kukkonen, Karelia (2017): Ikäystävällinen yritys – Senioriasiakkaat tulevat! Oppaan lähtökohtana on ikäihmisen ja yrityksen arki ja se on kirjoitettu palvelemaan käytäntöä.
Liisa Ryhänen, Karelia (2014): Ikääntyneiden asiakaspalvelun erityispiirteet ja haasteet sekä henkilöstön osaamistarpeet Tässä raportissa esitellään kaksi tutkimusta jotka liittyvät Ikäosaamista pohjoiskarjalaiseen asiakaspalveluun -hankkeen selvitystyöhön.
Arja Jämsen ja Tuula Kukkonen, Karelia (2014): Moninainen ikäosaaminen, Ikäosaava yritys
Paula Sallinen, Karelian opinnäytetyö (2013): Ikäihminen kaupassa ja pankissa
Anna-Mari Pelkonen, MAMK:n opinnäytetyö, (2014): Matkailuyrittäjien näkemykset seniorimatkailun kehittämisestä Pohjois-Karjalassa.
Suvituulia Ahonen, JAMK:n opinnäytetyö (2013): Valmiimpia vastaanottamaan – Ikääntyneiden matkailuelämysten elementit ja elämysten kokemisen muutos
Anni Metsälehto, LAMK:n opinnäytetyö (2015): Palvelujen markkinointi ikäihmisille
Arja Jämsen ja Tuula Kukkonen, Karelia (2017): IkäNYT! -julkaisu; Ikäystävällisyys kääntää ajattelun uusiksi
InnoMuisti- ja ikäystävällinen yritys -Toimintamalli yritysten muisti- ja ikäystävällisyyden kehittämiseksi. Kehitetty Etelä-Pohjanmaan Muistiyhdistys ry:n: Muisti- ja ikäystävällinen Etelä-Pohjanmaa -hankkeessa.
VTT Research Highlights 14 (2017): Ikääntyminen ja teknologia – Ageing and Technology (suomeksi ja englanniksi)
VTT-uutiset 10.9.2014: Laiminlyödyt hopeamarkkinat – Hyvää ikääntymistä tukevilla palveluilla alati kasvava tarve
Tiina Hyvärinen, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto (2015). Seniorimatkailun mahdollisuudet – Seniorit edelläkävijöinä? Vastuullinen matkailu Pohjois-Karjalassa – matkailufoorumi. Julkaisu on osa Tourage-hanketta.1.1.2012-31.12.2014.
Kon-Tiki Tours / Matkaseniorit, lehdistötiedote. 16.1.2013. Seniorit valtaavat maailman matkailumarkkinat.
Pulkkinen, Ville; Tampereen yliopiston pro-gradu (2013): Asiakaskokemuksen muodostuminen ja rakenne päivittäistavara ja verkkokaupassa
Lyytinen, Sanna; JAMK:n opinnäytetyö (2012): ”MUMMUT MENEE IHAN MINNE VAAN” Eläkeläisten ostokäyttäytyminen matkatoimistoissa
Riihinen, Anniina; JAMK:n opinnäytetyö (2014): Aktiiviset eläkeläiset sähköisten matkailupalvelujen käyttäjinä : Koettu arvo matkailusivuilla