Tule ja hae eväät uusiin kumppanuuksiin yhteismarkkinoinnin valmennuksesta

Yhteismarkkinointi auttaa yritystä keskittymään omaan erikoisosaamiseensa ja hyödyntämään verkoston tarjoamat edut. 50+ yhteismarkkinointivalmennuksessa käydään läpi, mitä yhteismarkkinoinnissa konkreettisesti tapahtuu, ja miten yritysten välinen yhteistyö syntyy siten, että kaikki verkoston yritykset hyötyvät.

Käsittelemme yhteismarkkinoinnin muotoja siten, että ne sopivat myös matkailun lisäksi myös muille aloille. Valmentajana toimii Kari Turunen (KT Koutsaaja Oy). Kari on toteuttanut palvelu- ja matkailuyritysten valmennuksia yli 15 vuotta eri puolilla Suomea.

50+ yhteismarkkinoinnin valmennuksien jälkeen osallistuneet yritykset ymmärtävät aiempaa paremmin yhteismarkkinoinnin vaikutuksia ja edellytyksiä, ja ovat valmiita suunnittelemaan mahdollista yhteistyötä sopivien kumppaneiden kanssa.
Valmennus toteutetaan Joensuussa, ja siihen on mahdollista osallistua myös etäyhteydellä. Valmennus on tehty valmennuspaketilla (osallistuminen 140e) osallistuville yrityksille.

50+yhteismarkkinoinnin valmennuksiin osallistuneet yritykset voivat halutessaan osallistua Silver Economy -verkoston kanssa K50-messuille Turussa 1.9.2021. Osallistuminen 100 e (ei kuulu valmennuspaketin hintaan). Silver Economy -hankkeella on messuosasto, jossa yritykset pääsevät käytännön tekemisen kautta vahvistamaan osaamistaan yhteismarkkinoinnista.

Valmennuspäivien ohjelma:

Maanantai 19.10. klo 13-15:30

Osa 1: Osallistujien esittely

– Osallistujien 50+kohderyhmälle sopivien kärkituotteiden esittelykierros

Osa 2: Mitä yhteismarkkinointi on?

– Minkälaisia hyötyjä yhteismarkkinoinnista on?
– Milloin yhteismarkkinointia kannattaa tehdä?
– Mitä onnistunut yhteismarkkinointi vaatii mukana olevilta yrityksiltä?
– Mitä yhteismarkkinoinnissa tapahtuu käytännössä?

Osa 3: Yrityspuheenvuoro: PKO, Uumen

– PKO:n Uumen-konsepti on uudistunut. Uumen-hyvinvointitapahtumia ja -palveluita toteutetaan yhteistyössä PKO:n ja lukuisten pienten yritysten kanssa. Miten erilaiset toimijat hyötyvät yhteistyöstä ja mitä yhteistyö käytännössä on? Hyvinvointitoimijoiden yhteismarkkinoinnista kertoo PKO:n matkailu- ja myyntijohtaja Tiina Kanninen.
uumen.pko.fi

Osa 4: Yhteismarkkinoinnin aloittaminen

– Minkälaiset yritykset soveltuvat yhteistyöhön?
– Miten ja milloin yhteismarkkinoinnin voi aloittaa?
– Tuotelähtöinen ajattelu markkinoinnin kärkenä?

Osa 5: Yhteisen tuotebrändin markkinointi

– Yhteisen tuotteen tai tuotekokonaisuuden rakentaminen yhteistyöverkostossa
– Kärkituoteideologia

Tehtävä: Tuotekortit (yhteismarkkinointiin mahdollisesti soveltuvan kärkituotteen tuotetiedot). Valmentaja arvioi osallistujien tuotekortit valmennusviikkojen aikana.

Tiistai 27.10. klo 13-15:30

Osa 1: Yhteismarkkinoinnin muodot

– Tuotelähtöinen yhteistyö
– Sijaintilähtöinen yhteistyö
– Valitun kohderyhmän tarpeista lähtevä yhteistyö

Osa 2: Erilaisten yhteismarkkinointimuotojen toteutus käytännössä

– Esittelyssä pari toimivaa mallia yhteismarkkinoinnista
– Yhteismarkkinoinnin hyödyt yrityksen ja asiakkaan näkökulmasta

Osa 3: Myyntitapahtumassa markkinointi ja myynti

– Yhteisten tuotteiden kannattava markkinointi myyntitapahtumassa
– Myyntitapahtumassa toimiminen ja asiakkaan kohtaaminen
– Tuotteen ostettavuus
– Miten jälkihoito hoidetaan myyntitapahtuman jälkeen
– Aihe valmistaa kiinnostuneita yrityksiä osallistumaan hankkeen mukana K50-messuille 9.1.2021

Tiistai 3.11. klo 13-15:30

Osa 1: Ajankohtaista 50+ kuluttajista Pohjois-Karjalassa

– Miten yli 50-vuotiaat pohjoiskarjalaiset kuluttavat? Mistä viestintäkanavista yli 50-vuotiaita asiakkaita voi tavoittaa? Projektiasiantuntija Risto Salminen kertoo keväällä 2020 kerätystä aineistosta kootun selvityksen tuloksia

Osa 2: Yhteistyö verkostossa

– Verkostossa toimimisen erilaiset roolit
– Yhteistyön pelisäännöt
– Suhde kumppaniyritykseen (mm. luottamus ja kunnioitus)

Osa 3: Toimiva yhteismarkkinointi

– Case Wild Taiga: Erilaiset palvelut, sama alueellinen toimintamalli

Osa 4: Vuosikellon mukainen yhteismarkkinointi

– Yritykset laativat oman markkinoinnin vuosikellon, joka arvioidaan valmennuksen jälkeen