5 helppoa tapaa tukea paikallista yritystä

Äkillisesti muuttunut talouden toimintaympäristö vaikuttaa sitenkin, että yritysten tutut asiakkaat eivät voi ostaa tuotteita tai palveluita entiseen malliin. Hyvinvointiin ja vapaa-aikaan kuluttaminen ovat olleet myös yli 50-vuotiaille kuluttajille osa arkea, mutta nyt monella näitä palveluita tarjoavalla yrityksellä on käsillä vaikea tilanne, kun ydinliiketoiminnan harjoittaminen on joillakin jopa estetty.

Asiakkaat voivat olla nyt monella tapaa yritysten tukena. On olemassa myös vaikuttavia tapoja, jotka eivät maksa asiakkaille mitään. Listasimme viisi helppoa tapaa auttaa yrityksiä. Lisää löydät seuraamalla yritysten viestintää verkossa ja sosiaalisen median kanavissa.

1 Osta lahjakortti

Osta nyt lahjakortti verkkokaupasta tai puhelimitse, tai jos yrityksellä ei ole tarjolla lahjakortteja, kysele sellaisen mahdollisuuden perään. On todennäköistä, että lahjakortin ostaminen on pian mahdollista. Kun ostat nyt lahjakortin, yritys saa apua akuuttiin tilaansa ja sinä asiakkaana voit hyödyntää lahjakortin myöhemmin.

2 Osta verkkokaupasta tai tilaa soittamalla

Jos tiedät, että paikallisella yrityksellä on jotain mielenkiintoisia tuotteita tai palveluita saatavilla, käy yrityksen verkkokaupassa. Jos sellaista ei ole, soita tai ota muuten yhteyttä yritykseen. Moni yritys on juuri nyt perustanut tai perustamassa myös erilaisia toimitus- tai noutomahdollisuuksia. Joitakin tuotteita voidaan toimittaa esimerkiksi jäätelöauton tapaan hyvinkin lähelle ihmisten koteja ennalta sovituin aikatauluin. Yritykset tekevät nyt nopeita päätöksiä, joten seuraa sinun suosimasi yrityksen viestintää selvittääksesi sen käyttämiä toimitustapoja.

3 Jätä positiivinen arvio tai palaute

Jos haluat auttaa yritystä, mutta et voi ostaa sen palveluita, anna sille hyvää (ja rehellistä) palautetta erilaisissa julkisissa verkkopalveluissa, kuten esimerkiksi Facebookissa, Google Mapsissa, Tripadvisorissa tai missä tahansa alan arvostelupalvelussa. Näin kannustat myös muita käyttämään paikallisia yrityksiä. Arvostelusi auttaa nyt ja tulevaisuudessa.

4 Tykkää päivityksistä

Auta yrityksiä parantamaan sosiaalisen median näkyvyyttä tykkäämällä, kommentoimalla tai jakamalla suosimasi yritysten päivityksiä käyttämissäsi sosiaalisen median kanavissa. Näin yritysten päivitykset saavat tulevaisuudessa aiempaa suuremman näkyvyyden, ja ne tavoittavat aiempaa enemmän potentiaalisia asiakkaita. Yritysten tulee samalla toki huomioida, että niiden päivitykset ovat jakamisen arvoisia.

Suomen Yrittäjät kampanjoivat pienyrittäjien tukena muun muassa siten, että sosiaalisessa mediassa on kannustettu käyttämään aihetunnistetta #autapientä, jonka avulla voit löytää tapoja auttaa pieniä yrityksiä kriisin keskellä. (Kuva: Suomen Yrittäjät)

5 Seuraa somessa

Jos tietyt paikalliset yritykset ovat sinulle tärkeitä, seuraat niitä jo todennäköisesti sosiaalisen median kanavissa ja saat ruudullesi tietoa niiden tulevista tapahtumista, tarjouksista ja muista uutisista. Some-kanavien, kuten Facebook-sivun tai Instagram-tilin seuraaminen ja uutiskirjeiden tilaaminen on yhdelle ihmiselle pieni teko, mutta isossa kuvassa pk-yritykset saavat enemmän mahdollisuuksia kaupankäyntiin, kun niillä on kanavat tavoittaa enemmän potentiaalisia asiakkaita viestintäkanavista, joiden julkaisuihin ne voivat vaikuttaa.

Muita ideoita? Kerro niistä meille!

Silver Economy -hankkeelle on tärkeää, että pohjoiskarjalaisilla yrityksillä menee hyvin, ja ne huomioivat kaikenikäiset kuluttajaryhmät myös näinä aikoina, kun kansan terveystilanteen vuoksi on asetettu rajoituksia ja suosituksia sekä asiakkaille että yrityksille. Haluamme olla mukana jakamassa hyviä käytäntöjä – sellaisiakin, joilla voitaisiin palvella karanteeniin patistettuja yli 70-vuotiaita suomalaisia, joiden elämä tapahtuu juuri nyt lähinnä oman kodin sisällä.

Kerro vinkkisi, löydät yhteystietomme täältä