Maksuton palvelumuotoilun etätyöpaja

Korona-tilanne siirsi keväälle suunnitellut palvelumuotoilutyöpajat etätoteutuksiksi.
Kesäkuun alussa tarjoamme yrityksille mahdollisuuden jatkaa palvelumuotoilukehittämistä etätyöpajassa, joka sisältää kaikille yhteisen valmennusosion sekä jokaisen yrityksen etäsparrausosiot.

Lue loppuun

Maksuton webinaari: +50-markkinat ja markkinointiviestintä koronavirustilanteessa

Webinaari ”+50-markkinat ja markkinointiviestintä koronavirustilanteessa” 2.6.2020 klo 13-14. Lisää tapahtuma kalenteriisi tästä kalenteritiedostosta.

Koronatilanteessa myös yritysten markkinointiaikeet tulevalle kesälle ovat menneet useilta yrityksiltä uusiksi. Moni on joutunut muuttamaan markkinointiaan samalla, kun palveluvalikoima on uudistunut. Mutta miten juuri nyt pitäisi markkinoida? Mitä on hyvä huomioida sisällöissä ja kanavavalinnoissa?

Webinaarissa kuullaan kolmen markkinoinnin asiantuntijan näkemyksiä edellä mainituista aiheista. Asiantuntijoina ovat Hurryn asiakasvastaava Anu Karreinen, Tovarin yrittäjä Joona Kotilainen ja Fabrikin asiakkuusjohtaja Jonne Martikainen.

  • Mikä on yleisesti tilanne pk-yritysten markkinoinnissa juuri nyt?
  • Miten eri kanavista ostetaan nyt mainostilaa?
  • Markkinoinnin tärkeimmät tavoitteet kriisin keskellä?
  • Monella yrityksellä markkinointisuunnitelmiin on tullut muutoksia. Miten tilanteessa pitäisi toimia?
  • Minkälaista mainonnan sisältöä nyt olisi syytä käyttää?
  • Yli 70-vuotiaille ja monille muille riskiryhmäläisille on suositeltu nyt kotona pysymistä. Miten heidät tulisi huomioida markkinoinnissa nyt?

Keskustelun vetää Karelia-ammattikorkeakoulun projektiasiantuntija Risto Salminen, joka kertoo webinaarin aluksi yli 50-vuotiaista kuluttajista Pohjois-Karjalassa.

Ilmoittautuminen

Webinaari on maksuton, mutta pyydämme ilmoittautumaan ma 1.6. klo 14.00 mennessä.

Ilmoittaudu tästä linkistä.

Webinaarilinkki lähetetään ilmoittautuneille viimeistään webinaariaamuna.

Tilaisuuden järjestää Karelia-ammattikorkeakoulun ja Business Joensuun Silver Economy -hanke. Lisätietoja osoitteessa silvereconomy.karelia.fi.

Kyselytutkimus: Yli 50-vuotiaat kuluttajat Pohjois-Karjalassa

Karelia-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat suorittivat osana kuluttajakäyttäytymisen kurssia noin 50-vuotiaille ja sitä vanhemmille haastateltaville kyselytutkimuksen, joka tehtiin Silver Economy -hankkeen toimeksiantona. Maaliskuussa 2020 julkaistut tutkimustulokset perustuvat keväällä 2019 tehtyihin haastatteluihin. Kyselyyn vastasi lähes 300 vastaajaa, ja se kuvaa pohjoiskarjalaisten yli 50-vuotiaiden ihmisten kulutustapoja.

Vuorovaikutus, yksilöllisyys ja turvallisuus – avaimet ikäystävälliseen asiakaspalveluun

Ikäystävällisessä yrityksessä kiinnitetään huomiota asiakaspalveluun. Viidenkympin rajapyykin paremmalla puolella olevat pohjoiskarjalaiset kertoivat Karelian opiskelijoiden tekemässä kyselyssä, mitkä asiat ovat heidän mielestään tärkeitä asiakaspalvelussa. Vastaajien ikähaitari venyi 50-vuotiaista aina yli 90-vuotiaisiin, joten kysymykseen vastattiin hyvin erilaisten elämänkokemusten ja tilanteiden näkökulmasta.

Lue loppuun

Esteettömyys avaa ikäystävällisen yrityksen kaikille

Esteettömyys on tärkeä osa yrityksen ikäystävällisyyttä. Kun yrityksen tiloja ja toimintaa suunnitellaan esteettömiksi, Design for All -periaatteen mukaisesti suunnittelussa huomioidaan mahdollisimman monenlaiset käyttäjät. Esteettömyys on osalle meistä välttämätön edellytys yrityksen palvelujen käyttämiselle, ja siitä hyötyvät kaikki.

Lue loppuun

Ikäystävällinen yritys, ovatko verkkopalvelusi saavutettavia?

Yksinkertainen, looginen ja kaikissa laitteissa helposti toimiva verkkosivu on suunnittelutyössä hyvä lähtökohta.

Yksinkertainen, looginen ja kaikissa laitteissa helposti toimiva verkkosivu on suunnittelutyössä hyvä lähtökohta.

Viestinnän saavutettavuuden kehittäminen voi osaltaan vahvistaa yrityksen ikäystävällisyyttä. Saavutettava viestintä huomioi erilaiset käyttäjät. Saavutettavuudesta voidaan puhua silloin, kun kukaan ei jää viestinnän tai palvelun ulkopuolelle esimerkiksi erilaisen kommunikointitavan tai muun ominaisuuden vuoksi. ”Desing for all” – ”Suunnittele kaikille” on hyvä ohjenuora saavutettavuutta kehitettäessä: suunnitellaan niin, että kaikki pystyvät käyttämään – silloin kaikki myös hyötyvät.

Lue loppuun

Ikäystävällisen markkinoinnin kolme askelta: Kenelle, miten, ja mitä

Myymälä on tärkeä asiakkaan kohtaamispaikka, jossa tapahtuva asiakaspalveluhetki on todella arvokasta markkinoinnin kannalta.

Markkinointi on tärkeä osa yrityksen toimintaa, niin myös ikäystävällisessä yrityksessä. Markkinoinnilla puhutellaan asiakasta, viestitään hänelle yrityksen tuotteista ja palveluista, ja tietenkin pyritään vaikuttamaan asiakkaan ostopäätöksiin.

Lue loppuun

Ravintoloiden nopeista liikkeistä voivat oppia muutkin

Pk-sektorin yritykset ovat kokeneet koronaviruksen myötä romahduksen liikevaihdossaan. Suurimpia kärsijöitä pandemian alkuvaiheessa on ollut matkailualan ohessa ravintola-ala, joka on joutunut käytännössä keskittymään nouto- ja kotiinkuljetusruokiin. Ennen kaupankäynnin pysähtymistä ravintola-alalla ehdittiin nähdä monenlaisia innovaatioita, joista muillakin aloilla voidaan ottaa oppia.

Lue loppuun

5 helppoa tapaa tukea paikallista yritystä

Äkillisesti muuttunut talouden toimintaympäristö vaikuttaa sitenkin, että yritysten tutut asiakkaat eivät voi ostaa tuotteita tai palveluita entiseen malliin. Hyvinvointiin ja vapaa-aikaan kuluttaminen ovat olleet myös yli 50-vuotiaille kuluttajille osa arkea, mutta nyt monella näitä palveluita tarjoavalla yrityksellä on käsillä vaikea tilanne, kun ydinliiketoiminnan harjoittaminen on joillakin jopa estetty.

Asiakkaat voivat olla nyt monella tapaa yritysten tukena. On olemassa myös vaikuttavia tapoja, jotka eivät maksa asiakkaille mitään. Listasimme viisi helppoa tapaa auttaa yrityksiä. Lisää löydät seuraamalla yritysten viestintää verkossa ja sosiaalisen median kanavissa.

Lue loppuun