Näytteillä oleva artikkeli

Kyselytutkimus: Yli 50-vuotiaat kuluttajat Pohjois-Karjalassa

Karelia-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat suorittivat osana kuluttajakäyttäytymisen kurssia noin 50-vuotiaille ja sitä vanhemmille haastateltaville kyselytutkimuksen, joka tehtiin Silver Economy -hankkeen toimeksiantona. Maaliskuussa 2020 julkaistut tutkimustulokset perustuvat keväällä 2019 tehtyihin haastatteluihin. Kyselyyn vastasi lähes 300 vastaajaa, ja se kuvaa pohjoiskarjalaisten yli 50-vuotiaiden ihmisten kulutustapoja.

Valmennus: Vahvista 50+ asiakaspalveluasi!

50+ asiakkailla on ostovoimaa. 50+ asiakkaan erityispiirteiden tunteminen voi olla merkittävä kilpailutekijä palveluittesi ja tuotteittesi myynnissä. Nyt sinulla on loistava mahdollisuus vahvistaa 50+ asiakaspalveluasi myynnin konkarin opastuksella!

Järjestämme lokakuussa valmennuksen, jossa saadaan vinkkejä ja käytännön harjoitteita uusiin ja erilaisiin asiakaspalvelutilanteisiin. Valmennuksessa keskitytään face-2-face- ja puhelinasiakaspalveluun.

Valmentajana toimii seniorikonsultti Henry Liukko-Sipi (Salamander Sales & Strategy Oy). Henry on toiminut myynnin ammattilaisena useassa yrityksessä ja projektissa jo 22 vuoden ajan. Henryllä on kattava kokemus yritysten liiketoiminnasta sekä erilaisista asiakaskohtaamistilanteista.

Valmennukseen osallistuville annetaan lyhyet ennakkotehtävät ennen valmennusta: Oman työn analysointi ja Asiakaspalvelu 50+ sekä lukutehtävä “Hyvä asiakaspalvelukokemus riippuu asiakkaan temperamentista”. Valmennusten kohderyhmänä ovat pk-yritysten työntekijät, jotka toimivat asiakaspalvelussa ja myynnissä.

Valmennus on tarjolla myös muille kuin kehittämispakettilaisille. Tässä tapauksessa hinta määräytyy osallistujamäärän mukaan:

Ensimmäinen osallistuja yrityksestä 140 € , seuraavat osallistujat samasta yrityksestä 80€/osallistuja. Jos samasta yrityksestä on osallistujia 8 tai sitä enemmän, niin kokonaishinta on 600 €.


VALMENNUSPÄIVIEN OHJELMA:

Tiistai 20.10.

13.00
Tervetulokahvit ja -sanat, Leena Lehikoinen, yritysvalmentaja, Business Joensuu Oy

13:15
Osa 1: Hyvän 50+ asiakaspalvelun kulmakivet
Yhteistyön perusteet
Valintakriteerit ja arvostukset
Asiantuntijan/neuvojan toiminnan avainkohdat

14:00
Osa 2: Neuvottelutekniikat ja ratkaisukeskeinen ajattelu
Valmistautuminen (jos mahdollista)
Neuvottelun avaus
Asiakkaan tilanteen ja tarpeiden ymmärtäminen

Tauko 15 min.

Lisätarpeiden aktivointi/kokonaisuuden huomiointi
Ratkaisun esittäminen/toimintasuunnitelma
Mahdollinen hinta/investointikeskustelu

15:30
50+ case-harjoitukset, opit ja sparraus

Keskiviikko 21.10.

12.45
Kahvitarjoilu

13:00
Ennakkotehtävän palautus ja läpikäynti

13:20
Osa 3: Asiakkaan temperamentin huomiointi
Eri temperamenttipiirteiden tunnistaminen
Erilaiset päätöksentekoprofiilit – eri arvostukset
Tavoitetunnetilat

Tauko 15 min.

Erilaisten päätöksentekijöiden huomiointi ja vinkit menestymiseen 50+ asiakaspalvelutilanteessa

15:10
Case-harjoitukset
Sovellusosio
Tehtävät oppien viemiseksi arkeen
Itsearviointi
Onnistumisten jakaminen ryhmässä

Valmentajasta:

Seniorikonsultti Henry Liukko-Sipi on toiminut myynnin ammattilaisena useassa yrityksessä ja projektissa jo 22 vuoden ajan. Hänen erityisosaamistaan on valmentaa myynti- ja asiakaspalvelutiimejä asiakkaan kohtaamiseen itse palvelu- tai neuvottelutilanteessa. Lisäksi Henry korostaa valmennuksessaan tilanteisiin valmistautumisen ja niistä oppimisen tärkeyttä.

Henry Liukko-Sipi

Henryn ammattimainen lähestymistapa sekä kokemus monenlaisesta innovaatiotoiminnasta on saanut monet yritykset kehittämään toimintaansa onnistuneesti. Suurempien kansainvälisten yritysten lisäksi Henryllä on runsaasti kokemusta kotimaisten pk-yrityksien asiakaspalvelijoiden ja myyjien valmentamisesta.

Henryllä on erinomainen kyky saada valmennettavansa ymmärtämään asiakaskohtaamisten tärkeimmät osa-alueet ja havainnollistaa, kuinka hyödyntää tilanteissa toiminnallisia tekijöitä, kuten esimerkiksi eri asiakaskuntien profilointia. Henryn käytännönläheinen tapa valmentaa inspiroi reflektoimaan omaa työskentelyä, oppimaan onnistumisista sekä asettamaan tavoitteita aiempien kohtaamisten perusteella kehittyäkseen omalla alallaan tulevaisuudessa.

Ikäystävällisen yrityksen valmennukset järjestetään taas marras–joulukuussa

Useat yritykset ovat onnistuneet parantamaan liiketoimintaansa huomioimalla paremmin ikääntyneiden asiakkaiden tarpeet. Voisiko ikäystävällisyys tuoda sinunkin yrityksellesi uusia asiakkaita, parantaa asiakastyytyväisyyttä sekä lisätä liikevaihtoa? Valmennuksissa työstät oman yrityksesi ikäystävällisyyttä eteenpäin konkreettisten tehtävien kautta.

Lue loppuun

Suosittu maksuton palvelumuotoiluvalmennus järjestetään uudestaan loppusyksystä

Yksi asia nousee usein esiin, kun mietitään, miten yli 50-vuotiaita kuluttajat saadaan tyytyväisiksi. Kuluttajat kertovat, että palvelun on oltava selkeää, ja turhat monimutkaisuudet ja ylimääräiset vaiheet halutaan jättää kokematta. Silver Economyn järjestämässä kolmiosaisessa palvelumuotoilun valmennuksessa autetaan yrityksiä muun muassa tämän ongelman parissa.

Lue loppuun

Kansainvälinen webinaari: Oppitunti Euroopasta – näin yli 55-vuotiaita huomioidaan matkailupalveluissa (2.9.2020)

Silver Economyn kansainväliset kumppanit järjestävät keskiviikkona 2. syyskuuta englanninkielisen tilaisuuden, jossa käsitellään yli 50-vuotiaille kohdennettuja matkailupalveluita etenkin maaseudun yritysten näkökulmasta.

Voit ilmoittautua seuraamaan tilaisuutta tästä linkistä. Muista ilmoittautua tilaisuuteen 25. elokuuta mennessä. Mikäli et pääse seuraamaan tapahtumaa, voit lukea tilaisuuden annista myöhemmin näiltä verkkosivuilta.

Lue loppuun

Thesis: Business Model Development for the Silver Economy Market

Business development related thesis has been published as a commission to Silver Economy Project; Business Model Development for the Silver Economy Market. The purpose of this thesis was to examine the theory behind business model development and how it can be applied to the Silver Economy market. Writer Karri Kuosmanen studied International Business at the Karelia University of Applied Sciences.

Opinnäytetyö: Joensuun seudun yritysten kiinnostus ja valmiudet tarjota palveluja Silver-asiakkaille

Silver Economy -hankkeen toimeksiannosta on valmistunut toinen opinnäytetyö, jonka aiheena: Joensuun seudun yritysten kiinnostus ja valmiudet tarjota palveluja Silver-asiakkaille. Kehittämistyön tarkoituksena oli oli selvittää Joensuun seudun yritysten kiinnostus ja valmiudet tarjota palveluja Silver Economy -kohderyhmän asiakkaille.

Kirjoittaja Elina Jäntti opiskeli Karelia-ammattikorkeakoulun Matkailu- ja palveluliiketoiminta -koulutuksessa.

Webinaaritallenne: Huomioi nämä asiat markkinointiviestinnässä korona-aikana

Tiistaina 2. kesäkuuta järjestettiin tehokas tunti yli 50-vuotiaiden markkinoinnin ja koronavirustilanteen aikana tehtävän markkinointiviestinnän parissa. Silver Economyn isännöimässä webinaarissa kuultiin ensin +50-markkinoista projektiasiantuntija Risto Salmisen puheenvuoron aikana, minkä jälkeen hän veti keskustelun, johon osallistui kolme markkinoinnin asiantuntijaa. Yleisö sai kuulla Fabrikin Jonne Martikaisen, Tovarin Joona Kotilaisen ja Hurryn Anu Karreisen näkemyksiä siitä, miten koronavirustilanteessa kannattaisi markkinoida.

Fokus keskusteluissa oli siinä, mitä yritysten kannattaisi tehdä juuri nyt. Jonne Martikainen korosti, että etenkin nyt yritysten on syytä puhua totta viestiessään.

”Mitään taikatemppuja ei kannata poikkeustilanteessa tehdä. Niillä voi olla negatiivisia vaikutuksia asiakkaiden silmissä. Kun jatkaa brändiviestintää entiseen tapaan, tulee hyvä. Tällaisessa tilanteessa ihmiset turvautuvat mielellään tuttuihin brändeihin”, hän kertoi.

Joona Kotilaisen mukaan romahduksen aikana erilaiset toimet tuovat erilaisia tuloksia.

”Ne yritykset, jotka ovat olleet aktiivisia romahduksen aikana, ovat pystyneet valtaamaan asiakasvirtaa ja markkinaosuutta. Vaatii tietysti kanttia, rohkeutta ja kykyä nähdä tilanteen yli, että mihin tilanne on kehittymässä.”

Kiireisen arjeen muuttuminen on muuttanut yritysten ajankäyttöä, kertoi Anu Karreinen. Aikaa on hyödynnetty markkinointiviestinnän optimoimiseen ja muuhun parantamiseen.

”Aikaa on otettu myös suunnittelupuolelle. Monessa yrityksessä on katsottu asioita vähän uudella tavalla”, hän sanoi.

Katso webinaarin tallenne alta:

Lataa: Risto Salmisen puheenvuoron aineistot