Ravintoloiden nopeista liikkeistä voivat oppia muutkin

Pk-sektorin yritykset ovat kokeneet koronaviruksen myötä romahduksen liikevaihdossaan. Suurimpia kärsijöitä pandemian alkuvaiheessa on ollut matkailualan ohessa ravintola-ala, joka on joutunut käytännössä keskittymään nouto- ja kotiinkuljetusruokiin. Ennen kaupankäynnin pysähtymistä ravintola-alalla ehdittiin nähdä monenlaisia innovaatioita, joista muillakin aloilla voidaan ottaa oppia.

Lue loppuun

5 helppoa tapaa tukea paikallista yritystä

Äkillisesti muuttunut talouden toimintaympäristö vaikuttaa sitenkin, että yritysten tutut asiakkaat eivät voi ostaa tuotteita tai palveluita entiseen malliin. Hyvinvointiin ja vapaa-aikaan kuluttaminen ovat olleet myös yli 50-vuotiaille kuluttajille osa arkea, mutta nyt monella näitä palveluita tarjoavalla yrityksellä on käsillä vaikea tilanne, kun ydinliiketoiminnan harjoittaminen on joillakin jopa estetty.

Asiakkaat voivat olla nyt monella tapaa yritysten tukena. On olemassa myös vaikuttavia tapoja, jotka eivät maksa asiakkaille mitään. Listasimme viisi helppoa tapaa auttaa yrityksiä. Lisää löydät seuraamalla yritysten viestintää verkossa ja sosiaalisen median kanavissa.

Lue loppuun

Ikäystävällisyyttä pohtiva yritys: Tunnetko IkäNYT!-verkkojulkaisun?

Näin kevättalvella Silver Economyn fokus on yritysten ikäystävällisyyden kehittämisessä. Tulevia huhtikuun valmennuksia suunniteltaessa tuli myös ajankohtaiseksi kertoa, mitä Silver Economyssä on Pohjois-Karjalassa tapahtunut talven aikana. IkäNYT!, Karelia-ammattikorkeakoulun julkaisema ikäosaamisen verkkojulkaisu, julkaisi artikkelin tekemisistämme tällä viikolla. Kannattaa vilkaista!

Lue loppuun

Kiteellä palvelumuotoilua ryhmäsparrauksen merkeissä

Kiteen kolmiosainen palvelumuotoiluvalmennus saatiin tiistaina siihen vaiheeseen, että yritykset alkavat viedä ideoitaan käytäntöön. Valmennukset alkoivat lokakuussa, jolloin selvennettiin palveluiden nykytilaa ja yritettiin yhdistää asiakkaan arvoja ja tarpeita yrityksen tarjontaan. Marraskuussa tallusteltiin palvelupolkua pitkin ideointikeinoihin.

Lue loppuun

Heinävedellä kuultiin, että kulutuserot johtuvat useammin ikäluokasta kuin iästä

”Meidän asiakkaamme ovat pääosin yli 50-vuotiaita, joten tämä aihe koskettaa meitä. Haluaisin herätellä ajatuksia, mitä heidän kanssaan voisimme tehdä.” Tällainen viesti kuultiin keskiviikkona Heinävedellä esittelykierroksen yhteydessä monesta suusta, kun kolmisenkymmentä yritysten päättäjää oli saapunut kuulemaan yli 50-vuotiaiden kuluttajien mahdollisuuksista.

Teknologiasta ja iäkääntymisestä keskusteltaessa yrittäjä Pentti Turunen kertoi havainneensa ikääntyneiden ihmisten olevan joskus hyvinkin taitavia tabletin käyttäjiä.
Lue loppuun

Menestyvä yritys huomioi asiakaskunnan ikääntymisen – jo pienet muutokset ovat mahdollisuuksia


Yhä useampi pohjoiskarjalaisen yrityksen asiakas on yli 50-vuotias. Myös eläkeikäisten osuus asiakaskunnasta kasvaa nopeasti. Tämä on hyvä uutinen; Suomi on onnistunut väestön eliniän pidentämisessä. Suomalaiset paitsi elävät niin myös pysyvät aktiivisina aiempaa pidempään – ja käyttävät yhä enemmän yritysten palveluja.

Lue loppuun

Podcast: ”Nykyinen markkinointiviestintä ei tavoita aktiivisia yli 50-vuotiaita”

Karelian tuoreessa podcast-jaksossa käydään läpi Silver Economyn teemaa. Silver Economy -hankkeen Risto Salminen ja Tanja Rimpilä keskustelevat kuluttajakäyttäytymisen muutoksesta ja sen tuomista mahdollisuuksista. Podcastin vieraana kuullaan Joensuussa sijaitsevan terveysliikuntakeskus Kuntokikan yrittäjää, Kikka Heinosta.

Lue loppuun

Heinävesi mukaan Silver Economyn toimintaan – heti talvella neljä tilaisuutta

Silver Economy -valmennukset ja koulutustilaisuudet leviävät tammikuussa Heinävedelle. Vuoden päästä Pohjois-Karjalan maakuntaan liittyvässä kunnassa on halua kehittää etenkin matkailun ja muiden palvelualojen liiketoimintaa, minkä vuoksi Silver Economy -hanke järjestää vuoden 2020 aikana lukuisia tilaisuuksia Heinäveden seudun toimijoille yhdessä Heinäveden kunnan kanssa.

Lue loppuun

Tule mukaan ikäystävällisten yritysten valmennukseen!

Useat yritykset ovat onnistuneet parantamaan liiketoimintaansa huomioimalla paremmin ikääntyneiden asiakkaiden tarpeet. Voisiko ikäystävällisyys tuoda sinunkin yrityksellesi uusia asiakkaita, parantaa asiakastyytyväisyyttä sekä lisätä liikevaihtoa? Valmennuksissa työstät oman yrityksesi ikäystävällisyyttä eteenpäin konkreettisten tehtävien kautta.

Lue loppuun