Thesis: Business Model Development for the Silver Economy Market

Business development related thesis has been published as a commission to Silver Economy Project; Business Model Development for the Silver Economy Market. The purpose of this thesis was to examine the theory behind business model development and how it can be applied to the Silver Economy market. Writer Karri Kuosmanen studied International Business at the Karelia University of Applied Sciences.

Opinnäytetyö: Joensuun seudun yritysten kiinnostus ja valmiudet tarjota palveluja Silver-asiakkaille

Silver Economy -hankkeen toimeksiannosta on valmistunut toinen opinnäytetyö, jonka aiheena: Joensuun seudun yritysten kiinnostus ja valmiudet tarjota palveluja Silver-asiakkaille. Kehittämistyön tarkoituksena oli oli selvittää Joensuun seudun yritysten kiinnostus ja valmiudet tarjota palveluja Silver Economy -kohderyhmän asiakkaille.

Kirjoittaja Elina Jäntti opiskeli Karelia-ammattikorkeakoulun Matkailu- ja palveluliiketoiminta -koulutuksessa.

Webinaaritallenne: Huomioi nämä asiat markkinointiviestinnässä korona-aikana

Tiistaina 2. kesäkuuta järjestettiin tehokas tunti yli 50-vuotiaiden markkinoinnin ja koronavirustilanteen aikana tehtävän markkinointiviestinnän parissa. Silver Economyn isännöimässä webinaarissa kuultiin ensin +50-markkinoista projektiasiantuntija Risto Salmisen puheenvuoron aikana, minkä jälkeen hän veti keskustelun, johon osallistui kolme markkinoinnin asiantuntijaa. Yleisö sai kuulla Fabrikin Jonne Martikaisen, Tovarin Joona Kotilaisen ja Hurryn Anu Karreisen näkemyksiä siitä, miten koronavirustilanteessa kannattaisi markkinoida.

Fokus keskusteluissa oli siinä, mitä yritysten kannattaisi tehdä juuri nyt. Jonne Martikainen korosti, että etenkin nyt yritysten on syytä puhua totta viestiessään.

”Mitään taikatemppuja ei kannata poikkeustilanteessa tehdä. Niillä voi olla negatiivisia vaikutuksia asiakkaiden silmissä. Kun jatkaa brändiviestintää entiseen tapaan, tulee hyvä. Tällaisessa tilanteessa ihmiset turvautuvat mielellään tuttuihin brändeihin”, hän kertoi.

Joona Kotilaisen mukaan romahduksen aikana erilaiset toimet tuovat erilaisia tuloksia.

”Ne yritykset, jotka ovat olleet aktiivisia romahduksen aikana, ovat pystyneet valtaamaan asiakasvirtaa ja markkinaosuutta. Vaatii tietysti kanttia, rohkeutta ja kykyä nähdä tilanteen yli, että mihin tilanne on kehittymässä.”

Kiireisen arjeen muuttuminen on muuttanut yritysten ajankäyttöä, kertoi Anu Karreinen. Aikaa on hyödynnetty markkinointiviestinnän optimoimiseen ja muuhun parantamiseen.

”Aikaa on otettu myös suunnittelupuolelle. Monessa yrityksessä on katsottu asioita vähän uudella tavalla”, hän sanoi.

Katso webinaarin tallenne alta:

Lataa: Risto Salmisen puheenvuoron aineistot

Maksuton palvelumuotoilun etätyöpaja

Korona-tilanne siirsi keväälle suunnitellut palvelumuotoilutyöpajat etätoteutuksiksi.
Kesäkuun alussa tarjoamme yrityksille mahdollisuuden jatkaa palvelumuotoilukehittämistä etätyöpajassa, joka sisältää kaikille yhteisen valmennusosion sekä jokaisen yrityksen etäsparrausosiot.

Lue loppuun

Webinaari: +50-markkinat ja markkinointiviestintä koronavirustilanteessa

Webinaari ”+50-markkinat ja markkinointiviestintä koronavirustilanteessa” 2.6.2020 klo 13-14.

Koronatilanteessa myös yritysten markkinointiaikeet tulevalle kesälle ovat menneet useilta yrityksiltä uusiksi. Moni on joutunut muuttamaan markkinointiaan samalla, kun palveluvalikoima on uudistunut. Mutta miten juuri nyt pitäisi markkinoida? Mitä on hyvä huomioida sisällöissä ja kanavavalinnoissa?

Lue loppuun

Kyselytutkimus: Yli 50-vuotiaat kuluttajat Pohjois-Karjalassa

Karelia-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat suorittivat osana kuluttajakäyttäytymisen kurssia noin 50-vuotiaille ja sitä vanhemmille haastateltaville kyselytutkimuksen, joka tehtiin Silver Economy -hankkeen toimeksiantona. Maaliskuussa 2020 julkaistut tutkimustulokset perustuvat keväällä 2019 tehtyihin haastatteluihin. Kyselyyn vastasi lähes 300 vastaajaa, ja se kuvaa pohjoiskarjalaisten yli 50-vuotiaiden ihmisten kulutustapoja.

Vuorovaikutus, yksilöllisyys ja turvallisuus – avaimet ikäystävälliseen asiakaspalveluun

Ikäystävällisessä yrityksessä kiinnitetään huomiota asiakaspalveluun. Viidenkympin rajapyykin paremmalla puolella olevat pohjoiskarjalaiset kertoivat Karelian opiskelijoiden tekemässä kyselyssä, mitkä asiat ovat heidän mielestään tärkeitä asiakaspalvelussa. Vastaajien ikähaitari venyi 50-vuotiaista aina yli 90-vuotiaisiin, joten kysymykseen vastattiin hyvin erilaisten elämänkokemusten ja tilanteiden näkökulmasta.

Lue loppuun

Esteettömyys avaa ikäystävällisen yrityksen kaikille

Esteettömyys on tärkeä osa yrityksen ikäystävällisyyttä. Kun yrityksen tiloja ja toimintaa suunnitellaan esteettömiksi, Design for All -periaatteen mukaisesti suunnittelussa huomioidaan mahdollisimman monenlaiset käyttäjät. Esteettömyys on osalle meistä välttämätön edellytys yrityksen palvelujen käyttämiselle, ja siitä hyötyvät kaikki.

Lue loppuun

Ikäystävällinen yritys, ovatko verkkopalvelusi saavutettavia?

Yksinkertainen, looginen ja kaikissa laitteissa helposti toimiva verkkosivu on suunnittelutyössä hyvä lähtökohta.

Yksinkertainen, looginen ja kaikissa laitteissa helposti toimiva verkkosivu on suunnittelutyössä hyvä lähtökohta.

Viestinnän saavutettavuuden kehittäminen voi osaltaan vahvistaa yrityksen ikäystävällisyyttä. Saavutettava viestintä huomioi erilaiset käyttäjät. Saavutettavuudesta voidaan puhua silloin, kun kukaan ei jää viestinnän tai palvelun ulkopuolelle esimerkiksi erilaisen kommunikointitavan tai muun ominaisuuden vuoksi. ”Desing for all” – ”Suunnittele kaikille” on hyvä ohjenuora saavutettavuutta kehitettäessä: suunnitellaan niin, että kaikki pystyvät käyttämään – silloin kaikki myös hyötyvät.

Lue loppuun

Ikäystävällisen markkinoinnin kolme askelta: Kenelle, miten, ja mitä

Myymälä on tärkeä asiakkaan kohtaamispaikka, jossa tapahtuva asiakaspalveluhetki on todella arvokasta markkinoinnin kannalta.

Markkinointi on tärkeä osa yrityksen toimintaa, niin myös ikäystävällisessä yrityksessä. Markkinoinnilla puhutellaan asiakasta, viestitään hänelle yrityksen tuotteista ja palveluista, ja tietenkin pyritään vaikuttamaan asiakkaan ostopäätöksiin.

Lue loppuun